Korak : Organizacija – Mentalno mapiranje (Mape uma)
Tokom čitanja razvijamo naviku pravljenja beležaka, a te beleške bi
trebalo da budu organizovane na način koji je najprirodniji našem mozgu
da zapamti i usvoji. Mentalne mape predstavljaju sistem ogranizacije bilo kog gradiva i odgovara nam iz dva razloga:
1. Deduktivno razmišljanje – od celine ka detaljima. Mi
percepiramo svet deduktivno, prvo vidimo celinu, a kasnije se
udubljujemo u detalje. Tradicionalnim učenjem, dete kreće da čita svoje
gradivo od početka do kraja, dajući mozgu detalje, da bi tek na kraju
učenja dobilo širu sliku onoga što uči. Samim tim, tradicionalnim
učenjem kao da idemo potpuno suprotno načinu funkcionisanja našeg mozga.
Taj proces samo treba preokrenuti i svoje gradivo organizovati tako da
ide koracima Celina – Podnaslovi – Detalji. Mape uma su savršen alat za
hvatanje beležaka ovakvog tipa.
2. Mapa uma predstavlja crtež, a već znamo da mi bolje pamtimo
priču, crtež, zvuk, neki trač, nego što pamtimo podatke poput godina,
brojeva, imena i slično. Pri sedmoj godini života kod deteta dolazi do
preraspodele funkcija mozga, na tzv. Desnu i Levu hemisferu. Obe
hemisfere su neophodne za pravilno funkcionisanje, i ne treba
isključivati funkciju jedne. Mapa uma predstavlja kombinaciju ove dve
hemisfere, na taj način što linearno napisane podatke koje zadovoljavaju
potrebe Leve hemisfere mi predstavljamo kroz crteže i asocijacije, što
umnogome olakšava pamćenje zbog funkcija Desne hemisfere i te podatke
stavlja u dugotrajno pamćenje. Mapa kao takva ne samo da predstavlja
kombinaciju dvaju hemisfera, već nudi i određenu preglednost. Osoba koja
je vešta u kreiranju mapa može staviti čitave knjige na jedan papir i s
lakoćom povezivati informacije i obnavljati gradivo.
Naši stariji polaznici od početka kursa koriste svoje
gradivo za školu kao materijal za usvajanje tehnike izrade mentalnih
mapa, kako bi u isto vreme razvijali strategije i išli u korak sa
obavezama u školi, uz dodatak pažljivo odabranih vežbi pripremljenih od
strane predavača za poboljšanje tehnike. Uče kako da organizuju svoje
gradivo, kako pravilno da obnavljaju tako da podaci ostanu u dugotrajnom
pamćenju i kako da svoje učenje učine zanimljivijim i pritom održe
maksimalnu pažnju i koncentraciju tokom učenja.
Mlađe polaznike uvodimo u svet mapiranja razvijajući
strategije predstavljanja konkretnih i apstraktnih pojmova kroz slike i
predstave, pa razvijanje kreativnih potencijala brainstorming metodom, i
uobličavanjem u mentalnu mapu predstavljenu crtežima. Stvaramo navike
učenja i pravilnog obnavljanja gradiva spremajući ih za polazak u školu.
Mališani uvežbavaju tehniku kroz njihovom uzrastu prilagđene teme iz
oblasti opšteg obrazovanja kojima ih informišemo, edukujemo i gajimo
ljubav ka znanju i daljem usavršavanju.
Korak: Pamćenje (Tehnike pamćenja)
Tehnike Pamćenja se baziraju na pravljenju asocijacija za konkretne i
apstraktne pojmove, i mogućnost učenika da bilo koji pojam predstavi
kroz sliku ili zvuk. To čini bazu za svaku tehniku pamćenja kojima bismo
se bavili, samim tim prvobitno radimo na širenju moždanih kapaciteta
svakog učenika i na podsticanju kreativnog, openminded, razmišljanja
kroz brainstorming i pravljenje ličnih asocijacija. U ovom periodu je od
izuzetne važnosti učenika/cu naučiti da bude samostalan/na pri
pravljenju asocijacija i ne nametati im svoje asocijacije. Samim tim
tokom celog programa podstičemo samostalnost.
I stariji i mlađi polaznici usvajaju tehnike za pamćenje definicija,
nabrajanja, imena, godina, nizova, uopšte svih podataka koji stvaraju
izazov našem mozgu za memorisanje. Sa starijim
mališanima radimo na njihovom gradivu za školu, pomažući im da zapamte
definicije i čitave lekcije na efikasan i jednostavan način, dok kod mlađih polaznika razvijamo ove sposobnosti na prilagođenim tekstovima, ponovo stvarajući neophodnu bazu za dalje usavršavanje.
Psihologija i razvijanje strategija za pravilan psihološki razvoj deteta
Strategije iz oblasti psihologije koje se mogu primeniti na bilo koju
životnu situaciju. Predstavlja sistem razmišljanja koji bi trebalo da se
usvoji zarad uspešnijeg, zdravijeg i samostalnijeg načina razmišljanja
što kod dece, što kod odraslih.
Korišćenjem određenih tehnika iz oblasti psihologije pomažemo detetu da
usvoji zdrav način razmišljanja o svakoj životnoj situaciji koja može
predstavljati neku vrstu poteškoće ili problema. Učimo dete da bude
sigurno, da nema tremu ili strah od javnog izlaganja, da razmišlja o
rešenju umesto o problemu, razvijamo kreativne potencijale i gajimo
jednu zdravu unutrašnju ekologiju koja se kasnije prenosi na
percepiranje sveta na rasterećen, siguran i ka uspehu okrenut način, kao
i razvijanje poštovanja i brige o ljudima u njegovom/njenom okruženju.
Nakon psiholoških radionica dete je samostalno, sigurno, bez treme i
uzdržavanja ume da komunicira što sa vršnjacima, što sa roditeljima, ume
da izrazi svoje potrebe i želje, zna šta želi i kako da napravi plan,
okrenuto je ka rešenju i gaji zdrave navike.
Učenički portfolio
Smatramo da je važno uključiti roditelja u proces usvajanja tehnika i
strategija, kao i pratiti napredak deteta kroz ceo kurs. Zato smo
napravili poseban, lični portfolio za svakog našeg polaznika koji sadrži
sva testiranja, lične ciljeve kreirane na početku kursa i komentare
predavača, koji šaljemo roditeljima elektronskim putem i koji je
pristupačan roditelju u svakom trenutku tokom održavanja kursa.
Kako?
Program Efikasno učenje obuhvata sve gorepomenute tehnike i veštine koje
dete na kursu usvaja na dinamičan način, odmah upotrebljavajući na
svojoj literaturi i za svoje potrebe što u školi, što u svakodnevnici.
Program je organizovan tako da se na svakom času obnavlja 40% prethodno
usvojenih tehnika, a uči 60% novih koje se nadovezuju. Tokom svakog časa
dete usvaja ponešto iz različitih oblasti, što nudi jedan dinamičan i
kreativan pristup usvajanju tehnika, a odmah po početku kursa tehnike
vežba na svojoj literaturi, te nakon kratkog vremena može i samostalno
kod kuće da ih koristi i uvežbava dok u isto vreme obavlja zadatke
vezane za školu. Ovakav pristup se pokazao kao mnogo delotvorniji od
kurseva samih tehnika, pa tek onda učenja kako da se upotrebi na
sopstvenom materijalu. Takva vrsta kurseva na kojima dete mora prvo da
nauči i savlada sve tehnike, koristeći tekstove odabrane od strane
predavača, a ne svoje lične literature, samo odgađa period
osamostaljivanja s jedne strane, a sa druge daje detetu više obaveza
umesto da mu skraćuje vreme.
Trajanje kursa: 60 časova
Dinamika: 2x nedeljno po 75 minuta
