Program Efikasnog učenja – Čitaonica – TR HUB
Zašto?
Prva asocijacija na pojam “učenje” u većini slučajeva kod dece je – dosada i napor. Deca već u drugom razredu Osnovne škole počinju da razvijaju uverenje da učenje predstavlja napor i počinju da mrze školu. Međutim, oni ne mrze učenje kao takvo, rado posvećuju vreme usvajanju stvari koje ih interesuju i nemaju problem da zapamte imena omiljenih fudbalera, godine kada je njihov tim osvojio zlato, provode sate čitajući stripove i rešavaju zadatke i strategije igrajući igrice, ali kad treba da nauče gradivo iz istorije koja sadrži godine i imena, ili da usvoje neku definiciju, pročitaju lektiru, tu dolazi do otpora. Uglavnom roditelj mora da nadgleda i tera dete da uči, uvodeći nagrade u vidu korišćenja telefona i pribegava različitim strategijama za motivaciju deteta. Razlog leži u pogrešnom pristupu ka samom procesu učenja i uglavnom takav pristup tradicionalnog učenja bez praktične upotrebe dovodi do podsticanja različitih smetnji poput poremećaja pažnje, disleksije, straha od javnog nastupa, niskog samopouzdanja, neusredsređenosti kod deteta i nemogućnosti da se fokusira, isplanira i istraje u zadacima koje treba da obavi. U mladom dobu dete razvija veštine koje će koristiti i u odraslom dobu prenoseći ih na sve životne situacije, a ne samo na odnos ka učenju za školu. Iz tog razloga je od izuzetnog značaja da dete usvoji pravilne navike što ranije.
Šta?
Naš mozak uči kroz iskustvo.
Učenje podataka napamet, nasilno ih ubacujući u glavu i ponavljajući
ih kako bismo ih zapamtili – vredi samo za kratkotrajno pamćenje,
predstavlja dosadan i nemaštovit proces i ne nudi nikakvo upotrebno
znanje koje bi mozgu olakšalo proces upijanja. Ono što mi treba da
uradimo jeste da učenje prilagodimo prirodnom načinu usvajanja podataka
našeg mozga. Učenje predstavlja kompleksan proces koji ima svoje
korake.
1. korak je ČITANJE materijala zarad informisanja o podacima koje treba da usvojimo.
2. korak je ORGANIZACIJA tih podataka o kojima smo se informisali.
3.
korak je PAMĆENJE i pronalaženje upotrebne vrednosti podataka kojim
baratamo. Ovo su neophodni koraci za proces učenja bilo kog gradiva
i ono što mi možemo da uradimo jeste da razvijemo određene veštine da
ti koraci budu što kvalitetniji i efikasniji, štedeći nam vreme i
povećavajući nam motivaciju za učenjem, tako što mozgu nudimo da na
prirodan način nauči i usvoji podatke, kao i da ih se kasnije lakše seti
i poveže.
Korak: Brzo Čitanje
Neki od izazova prilikom tradicionalnog čitanja su pad koncentracije
(dešava se da čitajući shvatimo da su nam misli odlutale na pola
stranice i da se nismo ni koncentrisali na čitanje, pa moramo da se
vraćamo i ponovo pročitamo već pročitano), predugo vreme čitanja
(izgovaramo reči u sebi – subvokalizacija – dok čitamo, a mozak može
mnogo više informacija da primi za vreme koje mu je potrebno da ih
zapravo naglas izgovori. Zbog subvokalizacije nam je potrebno više
vremena da pročitamo određeni pasus, što stvara otpor ka čitanju), zaboravljanje pročitanog
ili bitnih podataka poput godina, brojeva, imena i slično (mozak pamti
priču, sliku, zvuk – u principu ono što podrazumevamo pod funkcijama
desne hemisfere. Ukoliko ne zastanemo tokom čitanja, ne napravimo
asocijaciju ili belešku, mozak će preleteti podatke kojima se bavi leva
hemisfera i baziraće se na pamćenju priče oko njih), bol u očima nakon dužeg čitanja.
Trening Brzo Čitanje predstavlja skup veština i tehnika koje
olakšavaju našem mozgu da određen tekst pročita mnogo brže, a da u isto
vreme zadrži razumevanje kao pre treninga, čak i da ga poboljša, što
proveravamo testiranjima tokom celog trajanja kursa. Za starije
na samom treningu radimo vežbe za poboljšanje funkcija mozga i očiju,
učimo kako da selektujemo bitno od nebitnog i da tokom samog čitanja u
pravilnim vremenskim razmacima pravimo beleške od pročitanog.
Ispravljamo nepravilnosti nastale tradicionalnim čitanjem, tako da dete
nakon kursa mnogo brže čita sa istim razumevanjem, a u isto vreme nema
problem sa koncentracijom i ima pravilne navike i volju za čitanjem
bilo koje literature. Sa mlađim polaznicima krećemo od
učenja slova i povezivanjem glasova sa kratkim rečima kroz asocijacije
i slike, stvarajući savršenu bazu za dalje korake veštine čitanja.
Unapred sprečavamo nepravilnosti koje mogu nastati tradicionalnom
metodom čitanja i pažljivo odabranim vežbama razvijamo mikromotoriku,
fokus, pažnju i veštinu prepoznavanja reči kao slike, nasuprot sricanju u
sebi. Dete nakon kursa ume da prepozna slova i čita skupove glasova,
pažnja i fokus su mu na visokom nivou i poseduje savršenu bazu za dalje
napredovanje u veštini čitanja.